Gubben Synpunktiserar av Wohlgart Andersson

Thailandresa del 4

Nöjda med sin vistelse i Pattaya for de så vidare till BanPhe. De ringde Mr.Montree för att åka bekvämt i hans Toyota Camry. En medelålders man som kör lugnt och bra. De fick båda hans telefonnummer som är +6696-509 2706, och +6663-931-2436

De hade hört om de minibussar som går, att chaufförerna kör så fort, det händer också ofta olyckor med dessa bussar inblandade. Förutom taxi som kostar 9-1200 baht är det inte helt lätt att ta sig till BanPhe. Minibussarna går från Sukhumvit Road, man kan stå nästan var som helst, men jag brukar fråga någon för säkerhetskull.

Så eftersom de har väskor med sig väljer de att ta bahtbuss dit från hotellet. Det är annars inte långt att gå, gjorde det själv för ett tag sedan, då förstår du. Det går flera bussar därifrån, frågar man om bussen går till BanPhe kan det ändå bli fel. En linje går över Sattaship, vilket tar längre tid.

Väl framme i BanPhe tar de in på en svensk resort som heter Villa Kon Ao. Det är en liten resort med gångavstånd till havet, men några kilometer till centrum. Rummen kostar 500 baht, en normal taxa här efter beachen. Det finns naturligtvis massor med fler alternativ, som är både bättre och dyrare.
Nice Beach hotell är ett sådant alternativ, där valde mina gäster att bo. Vill man bo lyxigare kan man välja VIP Chain Resort, som drivs av en dansk. De båda sistnämnda har pool, från VIP Chain är det dock längre att gå till havet.

När de sedan checkat in tar de bahtbussen in till centrum, och åker över till Koh Samet. Här ligger resorterna tätt, och oftast nära vattnet

Det är vårt svar på Hua-Hin, med vackra stränder och förhållandevis billigt i förhållande till läget. För ungefär en vecka sedan var jag dit. Jag betalade som mest 60 baht för en liten Chang, faktiskt billigare än i fastlandet.
Här hyrde de varsin MC och åkte runt på ön och tittade. Men de valde att gå vidare, när de upptäckte att det kostade 400 baht för att hyra en MC i närheten av färjeläget. Ju längre in man går, ju billigare blir det.

Det var lördagskväll så de tog sista båten över till fastlandet, som går 18.00. De stannade kvar på resorten och tittade på V:75, eftersom det är travrestaurangen här.

Där slog de sig i slang med mig, och vi kom överens om att jag skulle ta med dem till Tropical Garden dagen därpå med min MC.

Min MC

Dagen efter ville de på en båttur runt öarna utanför BanPhe. De fick beslutsångest vilken båt de skulle välja. Båda båtarna utgår c:a en mil utanför BanPhe, jag brukar skjutsa folk dit ibland.
Det finns en nyinsatt båt i år som heter M/S Karma som är en sörre båt än den vi har sedan tidigare. Den kan dock inte göra strandhugg där man bottnar, då den båten går alldeles för djupt.
M/S Karma]/
Den andra båten har funnits i många år, och är mera känd, den heter M/S Sunflower. Den tar inte lika många, men är charmig på sitt sätt.
Man blir som en familj allihop, har träffat många trevliga människor när jag åkt med, som jag fortsatt umgås med.

Den kan också gå närmare stranden, så man behöver inte bli blöt mer än högst upp till knäna. De kan exempelvis göra ett strandhugg vid Trio Bar, som ligger i andra änden av ön, ungefär på mitten.

Där går det att både bada eller sola, men också dricka öl och spela biljard.-Jag åt alldeles bredvid sist jag var där. Sunflower drivs av en thailändsk familj med en svensk inblandad.

När de ändå var i krokarna passade de på att åka till Aptemplet, som är bara någon kilometer därifrån. Men dit har jag inte hittat, så det får jag skriva om en annan gång.

Nöjda med dagen for de hem och beslöt sig för att softa vid stranden den sista dagen. De skulle flyga tidigt på morgonen, så de valde att övernatta i BKK på ett hotell nära flygplatsen. De fick själva kolla hotellet, jag gav dem bara adressen till hemsidan.

Här har man gratis tranfer till flygplatsen varje halvtimma.

De har haft en trevlig vistelse i Thailand, och redan beslutat sig för att återvända. Då ska de åka till Chang-Mai och därefter ta en tur i Isaan området, som är den fattigaste delen i Thailand. Då kanske det följer med två ungdomar som vill förlusta sig i landet också, vi får se hur det blir med det.

Den här lilla serien gjorde jag dels för upplysning, men också för att jag skulle få träna att lägga upp bilder, därav töntigheten som delvis förekommit i inläggen.
Har använt mig av gamla bilder jag har i mitt bildarkiv. Några bilder har förekommit i tidigare inlägg. Jag lär mig nog det här till slut om jag får hålla på ett tag.
Det medelålders paret finns säkert, även om de kanske inte rullar ballong, det är mer tveksamt om arbetsgivaren verkligen finns!

Det går att åka billigt till Thailand på förvåren i år om man åker med Norweigan

Till BKK 11, 15 februari och 4 mars och många andra datum i mars 1399:- Lowfare utan mat och endast handbagage

Från BKK 21 mars 16, 23, 30 april 1499:- samma som ovan med Norweigan

Det är priser som inte går att klaga på, de lästes den 28 december

Publicerad 2 januari 2018 klockan 05:00

Wohlgart Andersson

Hej på dig och välkommen till min blogg. Du är en av de drygt 20.000 besökare som tittar in här varje månad. Det är läsare från 5 kontinenter, och 13 av mig hittills kända länder. Australien, Kongo, Thailand, Filippinerna, Kina, USA, Spanien, Belgien, Danmark, Polen, Tyskland, Norge och Sverige. Mejla mig gärna om du kommer från något annat land.Jag skriver om min vardag, och mina funderingar på saker och ting. Såväl världsligt som lokalt. Jag skriver med en gnutta ironi, och försöker se saker ur olika synvinklar. Mina sista 11 arbetsår har jag startat och bedrivit företaget Tankdemontering. Efter att BMB på ett effektivt sätt knäckt min företagsanda, valde jag att 4 år för tidigt pensionera mig 2012. Efter 30 år i Gusselby flyttade jag till Kopparberg. Där förvaras jag i 7 månader, medan jag under vintern lever ett liv i Thailand. Vill du se tidigare inlägg jag skrivit, så tryck på ”bloggens startsida” så kan du bläddra tillbaka väldigt långt
Vill du komma i kontakt med mig är det  wohlgart.andersson@outlook.com du ska mejla till.