Gubben Synpunktiserar av Wohlgart Andersson
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Malaysia 1

Det är inte alls så mycket farliga muslimer här som jag trodde. Jag har vid något tillfälle skrivit att jag är rädd för muslimer, varpå en av sönerna kommenterade ”inte är du väl rädd för muslimer?” Men det är en viss typ av muslimer jag är rädd för!

Vi har bara sett tre som sett farliga ut, det ser man på kläderna. De kallas för jadister har jag fått veta, det är när jag ser sådana jag ryser till. Anders med porscen höll med mig, han passar sig noga när han ser sådana han också. Det känns skönt att inte vara ensam om det!

Vår eminente taxi chaufför berättade att det är 60% muslimer, 20% kristna och resterande buddister och hinduister. Valutan heter Ringit, jag tog ut 500 Ringit vilket är ungefär 1000 kr för de här tre dagarna. Anders med Porschen tog ut 1000, och blev nästintill frikostig med hans mått mätt. Allting var billigt, och han oroade sig för att inte hinna göra slut på pengarna. Det såg jag som ett angenämt problem.

Måddan beställde resan via nätet åt oss, och både hon och Anders envisades med att även beställa hotellrummet, det skulle bli billigare påstod de. Nonsens sa jag, bättre att kunna se vad man beställer, och framförallt var hotellet är beläget. Jag bokar aldrig hotell, utan åker dit jag ska, och tittar framförallt efter vad som finns runtomkring! Vid vårt förbeställda hotell hade vi tillgång till 2 bensinmackar, en rörmokeri firma, en svetsverkstad, en vårdcentral, en frisör, en tandläkare, en bilfirma och ett lager av något slag inom gångavstånd. Inget av det kändes som det var något vi behövde. Det skulle möjligen vara Anders då, som är väldigt långhårig och helt igenväxt i ansiktet. Men han ser ut sån, han gör inget åt det heller!

Några restauranger eller någonstans att köpa öl fanns inte. Vi beställde en taxi för att kunna se oss omkring i området. Taxichaffisar vet oftast vad en turist behöver. Han släppte av oss vid ett område med flera restauranger och utsikt över havet. På första stället blev vi serverade en oätlig kyckling, Anders påstod bestämt att det var råtta vi fått. Därefter kunde inte jag heller äta upp, men han hade troligtvis fel. På ställe nr 2 fanns det öl, här beställde vi även in en champinjonsoppa, så där satt vi och drack öl och åt soppa, bättre kombination kunde man ha tänkt sig! Vi kände båda besvikelse på vår första dag, och vi längtade redan hem till Thailand.

Dag nr 2 valde vi att åka in till Kuala Lumpur. Nu tog vi in på ett lyxhotell, Anders ville inte uppleva en natt till på ett slumhotell. Han valde ändå ett dyrare rum där än vad jag hade, men han fick ett sämre! Vår eminente chaufför upplyste om att det fanns ett hotell där man anordnade resor till Singapore i Kuala Lumpur. Ingen av oss har tidigare passerat ekvatorn, men nu skulle vi kunna pricka av en punkt på vår bucketlist. Besvikelsen kom ganska snabbt, det blev för tajt med busstiden för att hinna med flyget till Bangkok. Det var oss inte förunnat att besöka södra halvklotet den här gången, det får bli ett mål till nästa visa run resa istället.

Hotellet vi tog in på hette Corus.Trevligt ställe, här pratar folk i hissar, köer och dylikt med okända människor fast de är helt nyktra! Här fick jag dagens motion av att promenera till hissen i detta väldiga hus Jag bodde längst bort, och det fanns inte en enda bänk att vila sig på efter vägen. Och det här kallar Anders för lyxhotell! Jag konstaterade att man inte alltid kan lita på Anders, han har för dåligt med krav på ett lyxhotell.

Här finns 5 restauranger, kyl och hårtork på rummet, vilket inte något av det fanns på slumhotellet. Svimmingpool finns förstås, bastu, träningsrum, massage med jazuccibad, fast jag tror tyvärr inte flickorna som masserade ingick. Här fanns också den värsta buffén som jag någonsin skådat. På bilden syns varmrätterna på båda sidor, som bestod av allt tänkbart, både starkt och inte starkt. Till höger på andra sidan bordet fanns c:a 3 meter med olika såser, på övre plan hade man fyllt upp med grönsaker i olika utföranden. Det fanns också ett vinkelbord med ytterligare grönsaker och annat som jag inte kunde identifiera. Två bord med efterrätter som är i storlek med de på Lindegården. Den som inte gillar denna buffé, den ska inte ha någon mat!

Blev lite väl långt det här, fortsättning följer på tisdag

Publicerad 3 mars 2017 klockan 04:55

Wohlgart Andersson

Hej på dig och välkommen till min blogg. Du är en av de drygt 20.000 besökare som tittar in här varje månad. Det är läsare från 5 kontinenter, och 13 av mig hittills kända länder. Australien, Kongo, Thailand, Filippinerna, Kina, USA, Spanien, Belgien, Danmark, Polen, Tyskland, Norge och Sverige. Mejla mig gärna om du kommer från något annat land.Jag skriver om min vardag, och mina funderingar på saker och ting. Såväl världsligt som lokalt. Jag skriver med en gnutta ironi, och försöker se saker ur olika synvinklar. Mina sista 11 arbetsår har jag startat och bedrivit företaget Tankdemontering. Efter att BMB på ett effektivt sätt knäckt min företagsanda, valde jag att 4 år för tidigt pensionera mig 2012. Efter 30 år i Gusselby flyttade jag till Kopparberg. Där förvaras jag över sommaren, över vintern går jag i vinteride till Thailand. Vill du komma i kontakt med mig är det  wohlgart.andersson@outlook.com du ska mejla till.